Harry and Hermione

Temat: Rozpoczęcie działalnosci ?
Najpierw idziesz do Urzedu Miasta - tu uzyskujesz wpis do ewidencji działalności gospodarczej (kosztuje różnie, ok. 100 zł, ale ja np nie placiłam u nas nic ). Czekasz tez różnie, ja czekałam tydzien na ten wpis.
Potem mykasz do GUSu po regon. To nic nie kosztuje i ja czekałam godzinke.
Potem US - zeby dostac NIP (tzn. nip juz masz, bo bedziesz korzystał ze swojego NIPu) tu tez nic nie płaciłam. Nawet zadnej kartki nie dostałam, a ze potrzebowałam decyzje nadania NIPu to musiałam wypełnic NIP-5 i tu z tego co pamietam cos placilam, ale juz nie pamietam ile (chyba jakies 20 zł) - ale to potrzebowałam doo UP
Na koniec ZUS - dostajesz deklaracje DRA do wypełnienia, pewnie mile panie pomoga wypełnic, i tu tez nic nie placisz i na nic nie czekasz.

Teraz pozostaje Ci tylko płacenie ZUSu - przez pierwsze 2 lata mozesz placic nizszy zus (ok 300 zł) i podatku (o ile bedziesz miał dochód)

Zanim pujdziesz do US musisz wybrac sposób prowadzenia ksiegowości.

Powodzenia

Przydatne linki:
http://malybiznes.pl/ksiegowosc/index.htm
http://www.biznesforum.pl
Źródło: foton.kalisz.pl/forum/viewtopic.php?t=7964



Temat: Ryczałt
Działalność w Zusie zgłasza się w ciągu 7 dni od jej faktycznego rozpoczęcia. Nie ma sensu zgłaszać działalności, gdy trwają jeszcze wszelkie formalności związane z otwieraniem działalności. Jeśli już Pan faktycznie rozpoczął działalność to należy udać się do ZUS z takimi dokumentami
-zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
-decyzja nadania NIP i REGON
Na miejscu należy wypełnić:
- druk ZUS ZFA - zgłoszenie płatnika składek czyli firmy,
- druk ZUS ZUA - zgłoszenie ubezpieczonego czyli prowadzącego działalność do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego (w przypadku braku innych tytułów do ubezpieczeń) bądź
- druk ZUS ZZA - zgłoszenie ubezpieczonego czyli prowadzącego działalność tylko do ubezpieczenia zdrowotnego (jeśli posiada Pan inny tytuł do ubezpieczeń np. z umowy o pracę)
Ponadto należy złożyć dokument ZUS DRA, na którym wykazuje Pan zadeklarowaną wysokość składek.[/b]
Źródło: biznesforum.pl/viewtopic.php?t=4711


Temat: Pracownik ZUS wypełni dokumenty ubezpieczeniowe za przedsięb
" />Pracownik ZUS wypełni dokumenty ubezpieczeniowe za przedsiębiorcę

ZUS (2010-02-19), autor: ZUS
Informacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z 19 lutego 2010 r.

Od 1 marca płatnicy opłacający składki na własne ubezpieczenia, którzy przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe w formie papierowej, nie będą musieli samodzielnie wypełniać formularzy ubezpieczeniowych. Dokumenty utworzą za nich pracownicy sal obsługi klientów na podstawie informacji uzyskanych prze płatników oraz, przy wspomaganiu oprogramowania KSI ZUS.

W tej chwili papierowe dokumenty ubezpieczeniowe wypełnione i dostarczane przez małych przedsiębiorców wprowadzane są do systemu komputerowego w obecności osoby składającej dokument. Jeśli w trakcie jego elektronizacji pracownik sali obsługi klientów zauważy błąd, dokument jest korygowany na bieżąco przy kliencie. Po autoryzacji przez płatnika danych zawartych w dokumencie zostaje on zapisany w systemie.

Od 1 marca 2010 roku będzie jeszcze łatwiej: dokumenty ubezpieczeniowe, takie jak ZUS DRA ,wypełniał będzie przy pomocy aplikacji pracownik ZUS w obecności przedsiębiorcy. Utworzenie dokumentów poprzedzone zostanie potwierdzeniem tożsamości płatnika oraz jego identyfikacją w systemie w oparciu o numer NIP. Płatnik podaje również pozostałych dane niezbędne do utworzenia prawidłowych dokumentów (wymagane przy wypełnianiu danego typu formularza). Wprowadzone rozwiązanie obsługi dokumentów ubezpieczeniowych ma na celu usprawnienie obsługi klientów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości danych wprowadzanych do systemu.

Proces tworzenia każdego typu dokumentu został zaprojektowany w sposób minimalizujący czynności wykonywane przez pracownika odpowiedzialnego za jego elektronizację. Dokumenty rozliczeniowe tworzone są na podstawie wyszukanych w systemie dokumentów rozliczeniowych wskazanego płatnika za okresy wcześniejsze, identyfikowane z kontem płatnika składek i ubezpieczonego oraz bezpośrednio dowiązywane do konta. Oprogramowanie zapewnia wsparcie w zakresie wyszukiwania i podpowiadania danych ubezpieczonych zgłoszonych przez płatnika, tworzenia kompletów pierwszorazowych i korygujących, weryfikacji identyfikatora okresu rozliczeniowego na dokumencie, aktualizacji i podpowiadania minimalnych podstaw wymiaru składek, wysokości wykazanych kwot składek na poszczególne ubezpieczenia oraz weryfikacji międzyformularzowej.

Od 31 marca 2009 r. ZUS realizuje również zadania nałożone ustawą o swobodzie działalności gospodarczej tzw. "jedno okienko". Wprowadzono kolejne zmiany umożliwiające - przy maksymalnym wsparciu aplikacji - sporządzanie przez pracowników bezpośredniej obsługi klientów dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie otrzymanych z organów ewidencyjnych wniosków EDG dotyczących rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jej likwidacji, zawieszenia lub wznowienia oraz zmian wpisu do ewidencji. Dokumenty sporządzane są w powiązaniu z danymi zapisanymi w systemie Zakładu. Dodatkowo generowane są pisma do płatników informujące o utworzonych przez ZUS dokumentach ubezpieczeniowych.

W każdym miesiącu pracownicy Zakładu wprowadzają do systemu KSI ZUS około 1,2 mln. papierowych dokumentów ubezpieczeniowych dostarczonych przez płatników składek.


http://www.baza-wiedzy.pl/index.php?mod ... ss_id=8681
Źródło: ochronaforum.eu/viewtopic.php?t=1787


Temat: [cała Polska] W ZUS-ie łatwiej, czyli tru, mialo byc latwiej
" />ZUS od jesieni ubiegłego roku namawiał ludzi do założenia własnej firmy, obiecując mniej biurokracji. Ponad 22 tys. osób dało się przekonać. Mieli tylko raz złożyć deklaracje rozliczeniowe ZUS i zapomnieć. Okazało się, że muszą to powtarzać co miesiąc, bo są problemy z systemem komputerowym

Deklaracja rozliczeniowa (tzw. ZUS DRA) to dwustronicowe pismo z wszelkimi danymi pozwalającymi zidentyfikować płatnika (dane osobowe, rodzaj działalności, numery związane z firmą itp.). Przedsiębiorcy, którzy muszą je wypełniać, złorzeczą, bo trzeba je składać do 10 dnia każdego miesiąca. Jeśli się spóźnią, ZUS może np. odmówić wypłaty zasiłku chorobowego.

Miało być tak. Od sierpnia 2005 r. ZUS miał żądać formularza od "nowych" biznesmenów, którzy zdecydowali się rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą, tylko raz, przy rejestracji. Skończyło się na obietnicach. Tysiące nowych przedsiębiorców nadal co miesiąc pieczołowicie wypełniają deklarację i wysyłają je do ZUS pocztą bądź za pośrednictwem internetu.

Tak robi Andrzej Biedrzyński, który przez 12 lat pracował w jednej ze śląskich kopalni. W sierpniu ub.r. w katowickim oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych usłyszał, że będą ułatwienia dla osób decydujących się na założenie własnej działalność gospodarczej.

- Urzędniczka zapewniała mnie, że będą niższe składki i dużo mniej formalności - mówi pan Andrzej. - Pomyślałem więc, że nie trzeba będzie nikogo dodatkowo zatrudniać i ze wszystkim sam sobie poradzę. Odszedłem z kopalni - dodaje. Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dała osobom, które po 24 sierpnia ub.r. otworzyły firmę, możliwość zapłaty przez dwa lata niższej składki na ubezpieczenia społeczne (263 zł zamiast 717 zł).

- Teraz dostałem pismo, że mam co miesiąc dostarczać formularze do ZUS, bo żadnych formalnych ułatwień nie będzie. Jeśli tego nie zrobię, będzie kara - opowiada Andrzej Biedrzyński. W podobnej sytuacji co on jest - jak powiedział nam rzecznik ZUS - ok. 22 tys. osób (dane z października ub.r.)

- Przyznaję, chcieliśmy nowym przedsiębiorcom ułatwić życie. Ale okazało się, że nasz system komputerowy z Prokomu wymaga głębszych zmian niż wcześniej przewidywaliśmy. Chciałbym wszystkich przeprosić. Już nad systemem pracują technicy - przyznaje rzecznik ZUS Radosław Przybylski i zapewnia, że system na pewno zadziała... w czerwcu.

Prokom nie ukrywa zdziwienia. - Wyjaśnimy to z ZUS-em. Według nas wszystko zrobiliśmy na czas i nasz system jest sprawny - powiedział nam Krzysztof Król z Prokomu.

Tymczasem przedsiębiorcy zamiast biznesem zajmują się teraz papierkową robotą.

- ZUS wyłapuje każdy najmniejszy przecinek, więc każde dodatkowe pismo, które co miesiąc trzeba składać, to dla przedsiębiorców mordęga, dodatkowo stracony czas, koszty i obawa, że pismo będzie odrzucone - przyznaje Wojciech Błaszczyk, wiceprezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan". Mówi, że według przeprowadzanych przez jego organizację ankiet wśród tysiąca firm największą barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej są w Polsce formalności związane właśnie z ZUS-em. - Nawet wysokość podatków nie jest takim problemem jak ZUS - dodaje Błaszczyk. Z ankiety wynika też, że aż 20 proc. z tygodniowego czasu poświęconego firmie zajmują przedsiębiorcom formalności w instytucjach i urzędach.

Według Błaszczyka mimo że przedsiębiorcy mogliby podać ZUS za złamanie obietnic do sądu, nie zrobią tego. Są bowiem skazani na współpracę z zakładem w późniejszych latach

- Nikt z nich nie będzie miał odwagi zadzierać z potężnym zakładem - mówi Błaszczyk.

Na informatyzacji ZUS wydano już ponad 1,5 mld zł. Najwięcej problemów było z programem "Płatnik" (elektroniczny system rozliczanie się z ZUS-em). Od początku zawierał błędy (np. jedna z wersji zagrażała systemowi Windows NT) i był wielokrotnie udoskonalany.

W połowie ub.r. alarmowaliśmy, że tysiące przedsiębiorców miało kłopoty ze ściąganiem z internetu programu do elektronicznego rozliczania składek. Członek zarządu ZUS Ireneusz Fąfara tłumaczył wtedy, że "nie wytrzymały łączą" Przyznał się do błędu po stronie ZUS.

- Pozostaje nam tylko przeprosić wszystkich za kłopoty - tłumaczył wówczas.


Gazeta.pl
Źródło: forum.pyrzyce.biz/viewtopic.php?t=4068


Temat: Zakładamy działalność gospodarczą (DG)
Siemanko koleżanki i koledzy.


Mam zamiar od nowego miesiąca działać w nieruchomościach oraz progrmach partnerskich jako przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (DG).
Zdecydowałem się na to ponieważ, chcę się rozwijać a bez DG ani rusz. Drugim powodem jest oczywiście możliwość odpisu od przychodu wydatków związanych z moją obecną działnością, a dzięki temu będę płacił co miesiąc niższy podatek dochodowy.

Będę przedstawiał w tym wątku krok po kroku, wszystkie czynności jakich dokonałem zakładając firmę. Będę się opierał na ściądze którą jakiś czas temu przygotowała dla mnie Asia:


Hej,

założenie firmy to banał. Gorzej z pomysłem na biznes... ale pewnie będą to czytać ludzie, którzy mają wiele pomysłów i chcą zacząć je realizować

Założenie firmy - a będę mówić o działalności gospodarczej, która na pewno nie jest najlepszą formą zabezpieczenia swoich pieniędzy (bo lepsza jest sp. z o.o. ale wiąże się to z wpłatą kapitału 40.000 zł plus pełną księgowością, która niestety kosztuje) - jest dość proste i nie wymaga dużo czasu. Trochę trwa oczekiwanie na wydanie różnych decyzji, ale nie samo załatwianie.

Opiszę to w kilku krokach:

1. wpis do ewidencji DG Urząd Miasta. Koszt: 100 zł. Trzeba znaleźć punkt obsługi przedsiębiorcy w danym mieście, tam udać się z tą kwotą i powinni wszystko wytłumaczyć. W skrócie: wybiera się nazwę firmy, miejsce działalności, adres, datę rozpoczęcia działalności, PKD. PKD to nic innego niż książka kodów - można ją znaleźć w internecie - gdzie dane rodzaje dz. gosp. są oznaczone kodem. Wybiera się te, które najbardziej pasują plus całe mnóstwo potencjalnych. Po co te potencjalne? A tak na przyszłość... ponieważ każda zmiana wpisu kosztuje 50 zł. Także wpisujemy wszystkie PKD, jakie nam tylko przyjdą do głowy. Nie ma ograniczeń ilościowych. Teoretycznie na zaświadczenie czeka się do 14 dni. Praktycznie dostaje się od ręki. Urzędnicy w moim mieście znali się na rzeczy i byli bardzo pomocni w wypełnianiu papierka. Można założyć firmę w miejscu swojego zameldowania - co polecam (w zależności od planowanej działalności oczywiście - kto chce mieć kiosk nie prowadzi go w domu...).

To było to najtrudniejsze... reszta jest prostsza.

2. GUS - Główny Urząd Statystyczny
Co tu dają? REGON. I to bezpłatnie:) W moim mieście można też go uzyskać w miejscu, gdzie robię wpis (pkt. 1), ale długo się czeka, bo oni pocztą do GUSu przesyłają... Polecam więc wycieczkę do GUSu, jeśli taki jest w Twoim mieście. I znów 14 dni oczekiwania - w GUSie praktycznie dostaje się od ręki. Znów miła pani doradza co i jak wypełnić. No problem:)

3. Konto bankowe - firmowe. To MUS!

4. Urząd skarbowy - NIP 1 (os. fiz. samodzielnie prowadzące działalność) i jeszcze jakiś inny papierek, ale nie pamiętam jaki, bo robiła to moja księgowa.

... czas na ważną dygresję na temat KSIĘGOWEJ...

Co pisał Kiyosaki na temat zatrudniania ludzi, którzy wiedzą więcej? Tym retorycznym pytaniem ominę dyskusję na temat potrzeby posiadania księgowej:) Poszukiwanie księgowej nie było łatwe... na początku. Każda po swojemu próbowała mi zamieszać w głowie wynajdując różne drobiazgi w mojej planowanej działalności i mówiąc, że poprowadzi księgowość tak skomplikowaną za 200 plus VAT. Ostatecznie wystarczyło popytać znajomych, nawet tych, którzy nie mają własnych firm, by ktoś mi kogoś polecił... I tak mam swoją księgową, znajomą znajomego, która jest bardzo OK. Wystarczy pytać...

Księgowa to wydatek 100 plus VAT (na początek, jak nie ma wielu faktur). Polecam niebabranie się samemu w tym, nawet jeśli ktoś posiada dyplom z finansów. Praktyka i wiedza, gdzie szukać, czynią z księgowych naszych największych sprzymierzeńców. Ważne, żeby księgowa znalazła czas i odpowiedziała na milion pytań, które każdy myślący człowiek ma na początku.

Tyle o księgowej. Księgowa prowadzi księgi w swoim biurze (kontrole też będą do niej przychodziły:) i chętnie zgodzi się dostarczyć NIP 1 do US. Czyli księgową należy mieć najpóźniej przy pkt. 4. Ale wcześniej można już szukać...

5. ZUS
zgłoszenie do ZUS należy dokonać do 7 dni od rozpoczęcnia działalności. Jakie to były papierki - nie pamiętam. I znów - miłe panie w ZUSie pomogły to załatwić. Chyba ZZA i ZFA (dla pracujących jednocześnie na etacie - więc nie w Twoim przypadku!). Potem po miesiącu DRA, czy jakoś tak. Znów bezpłatnie, miło i przyjemnie.

(6.) Pieczątka firmowa - w nawiasie, bo nie mam i jak dotąd nie była mi potrzebna.

UFF to tyle. Zajmuje to niewiele czasu, trzeba wziąć długopis i drobne na ksero, bo co rusz trzeba coś tam skserować. Wszystkie zdobyte już papiery radzę mieć przy sobie, bo potem się okazuje, że potrzebują:

ad. 2. wpis do ewidencji, dowód osobisty
ad. 3. NIP (ten osobisty, przy jednoosobowej dz. gosp. nie nadają nowego - należy bezwzględnie poszukać dokumentu o nadaniu numeru NIP), wpis, dowód, inne (zależy od banku)
ad. 4. wpis, zaświadczenie o REGON, dokument uprawniający do korzystania z nieruchomości (akt własności, umowa najmu, itp.)
ad. 5. decyzję o nadaniu NIP z Urzędu Skarbowego (to, czego radziłam poszukać w domu), decyzję o nadaniu REGON z GUS.

Jak o czymś zapomniałam to przepraszam, ale trochę tych papierków jest...

To tylko tak strasznie wygląda, tak naprawdę to była najprostsza rzecz:) Potem trzeba PILNOWAĆ SWOJEGO BIZNESU.

Podsumuję: koszt założenia firmy: 100 zł.

Koszt utrzymania firmy (w przybliżeniu):
- dla etatowca: około 190 zł Ubezpieczenie Zdrowotne + 122 Księgowa
- dla wolnego strzelca: ok 190 zł Ubezpieczenie Zdrowotne + 122 Księgowa + chyba ok 100 Ubezpieczenie Chorobowe czy coś takiego (ale tu mogę się mylić)... W sumie za ubezpieczenie do ZUS płaci się ok 300 zł, jeśli ktoś nie miał wcześniej dz. gosp. w ciągu ostatnich 5 lat czy jakoś tak. To jeszcze obowiązuje - to promocja dla nowych przedsiębiorców. Nie wiem do kiedy obowiązuje... Dokładna kwota zależy od rejonu zamieszkania, miasta czy coś w tym stylu ---> panie w ZUSie służą pomocą:) Promocja trwa przez pierwsze 2 LATA (!!!) prowadzenia działalności, więc 2 lata ZUS niziutki:) Nie mogę się wypowiadać w tej sprawie dokładniej, bo jestem etatowcem.

Ja płacę 190+122=312 zł miesięcznie
Wolny człowiek ok 300+122=422 miesięcznie



Bardzo proszę osoby, które prowadzą już swoje firmy o wypowiedzenie się też w tym wątku oraz komentarze do moich postów (rady, sugestie, propozycje). Chciałbym wszystko zrobic raz i dobrze, więc każda z Waszych rad będzie na wagę złota.
Źródło: 85.128.237.46/forumpi/viewtopic.php?t=330